povratak na sve vijesti

MITROPOLITOVO MJEDENO GUMNO

srijeda, rujna 15. 2021.

Prije par dana mediji u Hrvatskoj su izvijestili o opijelu u Jasenovcu koje je vodio patrijarha Porfirija. Jedna informacija je u izvještajima prošla "ispod radara". Naime rečeno je da je položen kamen temeljac na humci u Jasenovcu za tzv. Cetinjsko gumno, bez bilo kakvih komentara, zašto, čemu, koja je svrha Cetinjskog gumna u Jasenovcu i sl. Gumno u crnogorskoj tradiciji ima posebno značenje i povijesne odrednice, tako da je ova informacija naprosto zaprepašćujuća. Piše Marko špadijer

Mitropolitovo mjedeno gumno

Piše: Marko Špadijer

Novi crnogorski mitropolit najavio je svoju  mapu puta posrbljavanja Crnogoraca na kojoj je kao prioritet zacrtao vraćanje Karađorđevske kapelice na Lovćen, a sada zbunjuje  obećanjem da će prvo  izgraditi cetinjsko gumno u Jasenovcu.

Kao da patrijarh želi da preko  njega  poruči  da je  ostao nešto dužan srpskoj stvari u Hrvatskoj, pa  želi da u Jasenovcu, strašnom stradalištu iz drugog svjetskog rata,  doda neku savremenu poruku. Koja simbolika to povezuje?! Možda  u njegovoj percepciji treba pokazati da je Srbija tamo gdje su srpski grobovi, kao i da je Crna Gora već postala prćija SPC.

Gumno, kao kružna kamena forma je elemenat seoske arhitekture veoma je rasprostranjeno u kamenitoj Crnoj Gori.  Pored vršidbe služilo i za sastajanje seljana, za igru, veselje, za oplakivanje pokojnika, a  po sujevjerju  na gumnu se  noću skupljaju demoni i vještice.

 Cetinjsko gumno osobeno je po tome što je bilo  zajedničko za sve Crnogorce. Ono se nalazi ispod Manastira cetinjskog i bilo je mjesto održavanja važnih skupova, a posebno zasijedanje zbora glavara i za pušku stasalih  Crnogoraca, na kome su se donosile najvažnije državne odluke, odlučivano o ratu ili miru, birali gospodari…Crnogorski glavari su se njemu zaklinjali nad ćivotom svetog Petra  i izabrali mladog Njegoša za gospodara. Ta “sala” za zasijedanje Opštecrnogorskog zbora, tradicionalne skupštine jednakih  Crnogoraca, ušla je  u istoriju i narodnu tradiciju kao mjesto posebnog poštovanja.

Nakon povratka  iz Rusije  1743. godine,   vladika Sava je izgradio gumno prečnika, 6,6 metara, istog obima kao Car - zvono u Kremlju. Ovo zvono, najveće na svijetu, izliveno 1655. godine, iako “nikad nije zvonilo” (Volter) postalo  je simbol ruske moći, a gumno na Cetinju istih dimenzija, dobilo je dodatnu “funkciju” za fanatizovanje ljubavi Crnogoraca prema Rusiji.

Cetinjsko gumno, smješteno u Vladičinoj bašti u strogom centru institucija crnogorske nacionalne i državne memorije, rekonstruisano i gotovo zatravljeno, u novije vrijeme nije imalo neku funkciju u obnovi istorijskog sjećanja. Posljednji put je viđeno kada su pored njega prolazili helikopterski hirotonisti. Sada se na čudan način javlja kao simbol stradanja  i poklon srpske crkve  u Crnoj Gori sjenima jasenovačkih žrtava.  Na mobu za prijenos crnogorskog kamena u Jasenovac, odmah se prijavio predsjednik opštine Budva, koji  je izjavio da će to biti “doprinos očuvanju naše istorije i kulture”.

Nekako uporedo sa ovim aktuelizovao se zahtjev SPC da dobije  u vlasništvo crkvu dukljanskog kralja Mihaila   u Stonu.  Kako mitropolit i budvanski predsjednik  gledaju na crnogorsku  istoriju i kulturu imali smo prilike da se mnogo puta uvjerimo,  pa će i ovo  darivanje prizivati  demone na mjedenom gumnu.