povratak na sve vijesti

IZLOŽBA Tijane Gordić i Adina Rastodera u Zagrebu

petak, travnja 10. 2015.

U okviru DANA CRNOGORSKE KULTURE u galeriji Kristofora Stankovića u Zagrebu 9. 10. 2015. otvorena zajednička izložba TIJANE GORDIĆ i ADINA RASTODERA

        Nastavljajući tradiciju da se početkom proljeća kulturnoj javnosti Zagreba i Hrvatske u galeriji Kristofora Stankovića Starogradske vijećnice predstavljaju suvremeni crnogorski akademski slikari, organizatori Nacionalna zajednica Crnogoraca Hrvatske i Društvo Crnogoraca i prijatelja Crne GOre "Montenegro" Zagreb u suradnji s  Centrom za očuvanje i razvoj kultura manjina Crne Gore, priredili su zajedničku izložbu TIJANE GORDIĆ i ADINA RASTODERA, koja je otvorena 9. 4. 2015. godine, pod nazivom "SLIKE RADOSTI i DOKUMENTOVANE MISLI I SKULPTURE".

            Izložba je organizirana pod pokroviteljstvom GRADSKE SKUPŠTINE GRADA ZAGREBA

        U ime organizatora izložbu je otvorio predsjednik NZCH dr.sc. Radomir Pavićević. O autorima i izloženim radovima govorila je povjesničarka umjetnosti Iva Körbler, a prisutnima su se obratili i autori Tijana i Adin.

Tijana Gordić
Rođena u Bijelom Polju 1986. godine. Diplomirala na FLU Cetinje 2010. godine u klasi prof. Rajka Todorovića Todora, odsijek slikarstvo. Trenutno je magistrant na istom fakultetu.

Adin Rastoder
Rođen u Podgorici 1985. godine. Diplomirao na FLU Cetinje 2010. godine u klasi prof. Pavla Pejovića, odsijek vajarstvo. Trenutno je magistrant na istom fakultetu.

OSVRT Ive Körbler

U prostoru Galerije Kristofora Stankovića Gradske skupštine u Zagrebu 9. travnja otvorene su dvije izložbe mladih crnogorskih umjetnika u jednoj, odnosno, predstavljeni su zajedno radovi Tijane Gordić „Slike radosti“ i Adina Rastodera „Dokumentovane misli i skulpture“.

Tijana Gordić (1986., Bijelo Polje), diplomirala je slikarstvo na FLU u Cetinju kod profesora Rajka Todorovića Todora, a Adin Rastoder (1985., Podgorica) na FLU u Cetinju kiparstvo u klasi profesora Pavla Pejovića. Oboje su na magisterijima na istom fakultetu. Za svoj su umjetnički rad do sada dobili brojne stipendije i nagrade, što su opravdala i djela viđena na zagrebačkoj izložbi, jer oboje mladih umjetnika pokazuju iznimnu zanatsku i idejnu zrelost te inventivnost.

Dodatna specifičnost ove izložbe jest u činjenici kako Tijana i Adin predstavljaju zapravo dva pola recentnog umjetničkog senzibiliteta i svjetonazora; dok se Tijana jednim dijelom priklonila tradiciji organičko-lirske apstrakcije pod utjecajem magičnog realizma, gdje posebne kombinacije boja stvaraju glavne elemente slikarske forme i atmosferu slike, Adin Rastoder u svojim crno-bijelim crtežima nastavlja ekspresionističko nasljeđe psiholoških mini-portreta suvremenog urbanog čovjeka.

Tijanini akrili na platnu potpuno su preuzeli svijet biljaka, cvijeća, spirala, motiva sunčeva diska, koji se u kontinuitetu provlači svim slikama. Pastelni kolorit vrlo je često zamijenjen ili dopunjen fosforescentnim bojama koje automatski slike prebacuju u dimenziju fantastičnog, onostranog, hipnotičkog, psihodeličnog slikarstva. Priroda dominira njezinim platnima, iako je izvedena vrlo minucioznim, sitnim postupcima dodavanja mrljica, točkica i tankih niti boje koje su reljefne i tvore novi nanos na podlozi platna. Poput mikroveza, tkanja, umjetnica minuciozno artikulira svoj mikrosvijet koji će nas mjestimice asocirati na staroindijanske crteže u pijesku, umjetnost mandala ili suvremenu umjetnost naive. Ona plete slike uzorcima boje poput tkanja čipke u dubokoj, mirnoj kontemplaciji – pa opet, to nije niti slikarstvo naive, niti njezine slike nose reference na folklor.

Drevni motiv sunčevog diska asocirat će nas na savršenstvo Božjeg plana stvaranja prirode gdje su detalji jako važni u elaboriranju zrcaljenja tog savršenstva, što i danas njeguju kao ideju mnoge istočne religije i duhovne prakse. Sve su Tijanine slike prožete decentnim panteističkim elementom i atmosferom, no bez imalo zaplitanja u neke stroge duhovne struje. To slikarstvo fantastičnih predjela i vizija možda će nas u konačnici više asocirati na sasvim novi postapokaliptični pejzaž u kojemu se formiraju neke nove, neobične biljne i cvjetne vrste, a Zemlju obasjava neko drugo Sunce sasvim drugačijeg kronospektra. Međutim, slike Tijane Gordić nisu bizarne, one na promatrača prenose mirnoću, spokoj, ono najbolje što tradicija slikarstva obojenog polja danas može u jednom svojem vidu kontemplativno prenijeti na promatrača.

Crteži Adina Rastodera pokazuju kritičko-analitički senzibilitet autora koji se teško miri s urbanom sudbinom današnjeg frustriranog čovjeka. Bez sumnje pod utjecajem stripa, graffiti-arta i suvremenih filmskih saga o vanzemaljcima koji su među nama („Men In Black“), Adin s velikom snagom u malom formatu crta urbane zombije i kreature. To nisu samo isprana lica i figure identiteta izbrisana u sivilu svakodnevne relacije posao-kuća-tv-Facebook, već vojska nezaposlenih mladih ljudi, prerano umirovljenih penzionera, žrtvi rata, ideologija i politika svih predznaka i vrsta. To su ljudi bez dostojanstva, izobličeni u svojem bolu, poniženju i apatiji. Identitet je njihova recentna grimasa, ili - nova maska. Ima tu i novopečenih bogataša i političara koji su prema umjetniku bliži po morfologiji nekim četveronožnim oblicima života. Neki likovi na crtežima iako imaju posao, postali su roboti, mašine, olupine mrtve iznutra, korporacijske dvorske lude, izvršitelji naredbi. To je jedan poseban Adinov crtački crni teatar, pun satire i jada, ali iznimno objektivan i stvaran, bez imalo pretjerivanja.

U crtanim predlošcima za skulpture Adin će pokazati senzibilitet za ženske forme, meke obline, važnost prirodne kreacije koju u sebi krije žensko tijelo, dok su izložene male plastike u terakoti bliske pomalo nadrealnoj stilizaciji čovjeka-sove, s izvjesnim utjecajem tradicije afričkih maski i plastike. 

Koliko god na prvi pogled svjetovi ovo dvoje umjetnika idu u suprotnim stilovima i pravcima, oni ipak nose u sebi duboku emotivnu i duhovnu poveznicu – svijest o tomu da umjetnost isključivo ne bilježi i analizira patologiju ovog svijeta, već i da liječi i oplemenjuje. Otkriva pukotine u našoj svakodnevici, ali i pomaže u njihovom prevladavanju.

Iva Körbler

 

POZIVNICA ZA IZLOŽBU

 

Dokument