PRAZNIK KNJIZI- 520 GODINA OKTOIHA

Friday, March 27, 2015

      Vijeće crnogorske nacionalne manjine Grada Zagreba i Društvo Crnogoraca i prijatelja Crne Gore "Montenegro" Zagreb organizirali su 26. 3. 2015. godine u NOVINARSKOM DOMU u Zagrebu obilježavanje 520 godišnjice OKTOIHA i predstavljanje grafičke mape OKTOIH 1494.-2014. autora DIMITRIJA POPOVIĆA.

     Večeri posvećenoj prvoj knjizi iz državne štamparije na svijetu i prvoj crnogorskoj i južnoslavenskoj ćiriličnoj knjizi OKTOIHU prvoglasniku  i njegovoj inspirativnosti izraženoj u grafičkoj mapi autora Dimitrija Popovića kao spoju tradicije i suvremenosti, prisustvovali su brojni uzvanici i gosti među kojima i ZVONKO KUSTIĆ, predsjednik HAZU-a, VELJKO BULAJIĆ, SAŠA ZALEPUGIN, BOŽO BIŠKUPIĆ, ARSEN DEDIĆ, MILKA BABOVIĆ, MILUTIN DRLJEVIĆ, ANA ZEKOVIĆ... 

Web

U PROGRAMU SU UČESTVOVALI:

direktorica Nacionalne biblioteke

Crne Gore „Đurđe Crnojević“ JELENA ĐUROVIĆ

akademik TONKO MAROEVIĆ

akademik DIMITRIJE POPOVIĆ

glumac Crnogorskog narodnog pozorišta SLOBODAN MARUNOVIĆ

politolog DANILO IVEZIĆ


Večer posvećenu knjizi otvorio je glumac Crnogorskog narodnog  pozorišta iz Podgorice SLOBODAN MARUNOVIĆ monologom iz predstave "Az Makarije" koja je 2004. godine premijerno izvedena na Cetinju u povodu 510 godišnjice OBODINSKE štamparije.

Pozdravljajući goste i uzvanike DANILO IVEZIĆ je rekao:

"...U kolektivnoj memoriji crnogorskog naroda postoje mnogi datumi i događaji koji zauzimaju istaknuto mjesto. Među njima oni prema kojima se odnosimo na poseban način jer nijesu vezani samo uz „BORBU NEPRESTANU“ i „SVIJETLO ORUŽJE“.

U maloj Crnoj Gori u zadnjoj deceniji 15. stoljeća štampaju se knjige- događaj bez presedana s obzirom na uvjete i okolnosti u kojima se nalazi-historijski i civilizacijski iskorak, najljepši spomenik vremena. U prvoj državnoj štampariji na svijetu toga vremena, 39 godina nakon Gutenbergove Biblije, prije 520 (točnije 521) godinu štampan je OKTOIH prvoglasnik (1494. godine).

Na izmaku 15. stoljeća gospodar Crne Gore, prosvijećeni vladar, Đurđe Crnojević, iako gotovo u bezizlaznoj situaciji, vizionarski kreće knjigom u očuvanju duhovnog, kulturnog i nacionalnog identiteta i nasljeđa, svrstavajući na taj način Crnu Goru i Cetinje u svjetsku baštinu u mjesto NASTANKA KNJIGE.

U svoju tradiciju slobodarstva, junaštva i čojstva, Crna Gora je ugradila i knjigu-riječ-slovo. I upravo njihova inspirativnost rezultirala je izradom grafičke mape koju večeras u okviru ove velike obljetnice predstavljamo i za koju sam autor Dimitrije Popović kaže: citiram - “Tijelo i duh ove crkvene knjige iz Crnojevića štamparije potakli su me na koncipiranje i izradu GRAFIČKE MAPE Oktoih 1494.-2014. Grafička mapa je svojevrsni omaž remek djelu tipografskog umijeća i grafičkog rafinmana majstora „rukodjelatnika“ MAKARIJA i njegovih 7 učenika…“- završen citat.

Gospođa JELENA ĐUROVIĆ direktorica Nacionalne biblioteke Crne Gore "Đurđe Crnojević" koja je i izdavač mape je između ostalog naglasila:

"...Izuzetna mi je čast da vas u ime Nacionalne biblioteke Crne Gore „Đurđe Crnojević“ i u svoje lično ime pozdravim i izrazim svoje osobito zadovoljstvo što smo večeras u prilici da u ovom predivnom zdanju otvorimo izložbu našeg i vašeg istaknutog umjetnika Dimitrija Popovića posvećenu prvoj ćiriličnoj štampanoj knjizi kod Južnih Slovena, Oktoihu prvoglasniku.

Dozvolite mi da pozdravim Vijeće crnogorske nacionalne manjine Grada Zagreba i da im srdačno zahvalim što nas je okupilo ovim divnim povodom i što u kontinuitetu pokazuje svoju privrženost promociji kulturne baštine i stvaralaštva Crne Gore u Hrvatskoj.

… Obilježavanje 520 godina od štampanja prve ćirilične knjige Južnih Slovena, više je od sjećanja na taj veliki civilizacijski čin koji nas sjedinjuje sa ostalim najvećim kulturnim dostignućima čovječanstva. Oktoih nas sjedinjuje i s Misalom, prvom hrvatskom inkunabulom iz 1483. godine, koja skupa sa rukopisima i ostalim kasnijim štampanim knjigama na ovom prostoru potvrđuje tezu o visokim kulturnim pregnućima naših naroda u tako dalekoj prošlosti. Stoga Oktoih i Misal nijesu samo dio identiteta Crnogoraca i Hrvata, već i svih južnoslovenskih i slovenskih naroda, knjige kojima treba da se nadahnjuju sadašnje i buduće generacije. One bi trebale da nas nadahnjuju da u kontinuitetu pamćenja čuvamo našu bogatu pisanu baštinu i da na tim čvrstim temeljima stvaramo nova djela dostojna univerzalnih vrijednosti istorije i kulture."

Akademik TONKO MAROEVIĆ:

Poštovani,

"Ponajprije kao ljubitelj knjige nisam mogao ostati ravnodušan na ovu činjenicu, nisam mogao ostati ravnodušan na ovo što sam čuo od gospodina Marunovića, taj govor kroz vjekove koji nam upravo pisana riječ prenosi, štampana riječ kakva je Makarijeva. S druge strane kao prijatelj Dimitrija Popovića s razlogom sam se odazvao da rečem nekoliko riječi o njegovom omažu, o njegovom odavanja počasti vlastitoj tradiciji, tradiciji budući da je tiskara bila na Cetinju- Obodu, pa je riječ o Cetinjanima, osobama kojima se Dimitrije, ljubitelj crne tehnike, crne magije, koja je grafička disciplina par exselans  na neki način morao odazvati. Meni se čini da odluka vezivanja uz slova, koja su svojevrsno kreativno djelo njegovih predaka, da mu i ta slova posluže kao izazov, poticaj, da ih razradi, obradi, a opet ne optereti, zapravo usudio bih se reći da se Dimitrije u ovom slučaju podvrgao disciplini, podvrgao se ljepoti izazova motiva, i s druge strane ponudio vlastito viđenje upravo onoga što Oktoih jest, duhovna činjenica, jedan transcendentalni govor upućen prvim i zadnjim stvarima. Ja sam prelistao suvremenija izdanja Oktoiha, pročitao neke stihove, tekstove, molitve i čini mi se da je spiritualnost našla u Dimitriju odaziv čovjeka koji se rado služi kršćanskim simbolima, na kojima obrađuje i gradi svoj specifičan govor. Iskoristio je slovo kao znak, slovo kao simbol i oko njega ispleo svoju vlastitu priču počevši od prvoga slova O koje otvara iz bezdana mraka prapočela, ruka stvoritelja- oko netrepljivo- ti simboli su znak ishodišta stvaranja stvorenoga, a i pisanje, tiskanje je također stvaralaštvo. Dimitrijev vlastiti otisak, znak, u sebi nosi još nešto specifično, crveno i crno, crno i crveno sa još par nježnih nanosa s druge strane rukotvorno oznaka je njegove iluzionističke sposobnosti sugeriranja do antropomorfnih oblika Kristova tijela, Veronikinog rupca, ribe…  U toj razmjeni simbola i geste, dvostrukog rukopisa- tradicije s jedne strane i objektivizacije i s druge strane individualnog – je dijalog vremena, tradicije i suvremenosti, tu je Dimitrije pronašao primjeren znak i odgovor. Koristeći Makarijevu podlogu, koristeći slojevitost povijesti, pozvao se na oblike iz prošlosti da bi sa suvremenom intervencijom, suvremenom reakcijom to učinio nama bližim, učinio nas sudionicima ponosa i osjećanja duga prema tradiciji koja obavezuje. Ono što mi  je drago jeste povezanost kultura ovih prostora koje se međusobno dopunjavaju u tom dijalogu, kao što je Dimitrijev dijalog prema tradiciji, tako i u suvremenosti naš dijalog ima svoju objektivnu vrijednost i svoje simboličko značenje."

DIMITRIJE POPOVIĆ:

"Mnogi pisci i književnici često puta govore da su tradicija i mitovi izvorište modernosti. Svaka klasična tema, klasični mit u sebi sadrži nešto što se može transponirati u neki moderni likovni izraz. U tom smislu mi se činilo da Oktoih kao remek djelo tiskarstva predstavlja mogućnost jednog inspirativnog izvorišta za jednu zanimljivu interpretaciju  koja će zadržati karakter i ljepotu tog starog, autentičnog i dati jedno novo viđenje unutar kojeg će se osjetiti i projicirati naše vrijeme, naši senzibiliteti. Ono što čini tradiciju i kao tradicija oplemenjuje suvremena zbivanja i događanja. Htio bih naglasiti jednu mističnu dimenziju koja je imala utjecaja na formiranje i koncept mojega projekta Grafičke mape. A to je da je Ivan Crnojević, otac Đurđa Crnojevića, utemeljitelj grada Cetinja, svojevremeno bio, stjecajem okolnosti, u Italiji. Tamo je nedaleko od Ankone, vidio, poklonio se i zavjetovao čudotvornom kipu Bogorodice  iz Loreta, koja predstavlja jedno od najvećih Marijanskih svetišta, da će kada dođe u Crnu Goru na Cetinju u njenu slavu podići jedan hram. Vratio se da napravi taj hram (Cetinjski manastir), i donio štampariju. Na tom putu iz Italije u Crnu Goru nalazi se i Hrvatska. Prenošenje svetog kipa iz Nazareta u Italiju, jedno vrijeme je ona bila postavljena na Trsatu – prenesene od strane Templara. Ta mistična veza Crne Gore Italije i Hrvatske se projicira na ovaj projekt. Sama činjenica da u toj pustopoljini u nemogućim uvjetima vladar zida dvor i donosi štampariju je nešto što je samo po sebi fantastično. Na prvi kamen temeljac Cetinja je bila i položena knjiga, što ga je i odredilo centrom kulturnog života Crne Gore. Stjecanjem okolnosti tiskara je uništena, ali kako Heidegger kaže „Kad se kuća poruši i uništi ostaje ideja gradnje“. Cetinje  i povijest Cetinja je pokazala da i u najtežim uvjetima ostaje kultura koja sve to nadiđe...

Listovi grafičke mape OKTOIH 1494.-2014. nijesu ilustracija tekstova iz Oktoiha prvoglasnika nego su izraz nadahnuća koje na moderan način daje počast ovoj knjizi, njenoj duhovnoj i estetskoj vrijednosti…

Slovo je oblik i znak na njemu se zasniva „leksis slike“.

U unutrašnjosti slova „O“ na pozadini biblijskog, starozavjetnog „pramraka“ dominira ruka nevidljivog Boga, ikonografski simbol njegove svemoći. Otvoreni dlan označava Božji blagoslov. Po sredini dlana nalazi se Božje, svemoguće oko u kružnom polju plavičaste aure. Krug kao Božji monogram predstavlja savršenstvo i vječnost.

Slovo „K“ dinamikom svoga izgleda upućuje na kaznu, trnovu krunu, križni put, kalvariju, na dramu razapinjanja, martirij tijela koji će biti čavlima zakovano na križ. Rastavljeni Kristov korpus je likovna transpozicija „fractio panis“.

Slovo „T“ svojim izvornim oblikom podsjeća na križ. Križ s raspetim Kristom istovremeno je križ uskrsnuća. Lebdi nad sfernim oblikom zemlje na koju je Mesija bio poslan da otkupi čovjekove grijehe. Ljubičasta boja križa je simbol istine i ljubavi, žalosti i pokore. Linearni trokut projektiran od osnove do vrha kompozicije simbolizira Sveto trojstvo, odnosno božansko porijeklo raspetog.

U sredini slova „O“ nalazi se sveti gral, mistična posuda posljednje večere s vinom koje je postalo Kristova krv u mistriju euharistije. Kompozicija simbolizira prolivenu krv žrtve, mrak golgotske smrti što ga pobjeđuje nebeska svjetlost uskrsnuća.

Slovo „I“ sadrži fragmente Veronikinog rupca odnosno “nerukotvorenog obraza“. Slika na ubrusu je slika moći Mesijinog trpljenja što nadilazi jačinu ljudske okrutnosti.

Slovo „H“ se istovremeno odnosi na slovo iz Kristovog ćiriličnog monograma IS-HS. Također aludira na Andrijin križ. Središte kompozicije je akcentirano trostrukom simbolikom. Trokutom Svetog trojstva što upućuje na neminovnost žrtvovanja sina Božjeg. Riba je stari simbol Krista. Od slova koja čine grčku riječ „ihtis“ (riba) izveden je monogram: Isus, Krist, Sin, Božji, Spasitelj. Silueta ribe naslućuje se u lijevoj dijagonalnoj strani originalnog slova H. Bijeli križ u središtu kompozicije, koji je stjecište i izvorište elemenata slike jest križ, koji je od predmeta mučenja postao simbolom kršćanske vjere.

Crna i crvena boja kao osnovne boje Oktoiha dominiraju grafičkim listovima u smislu njihovog simboličkog i estetskog značenja…

Drago mi je da je projekt realiziran u suradnji s Gospođom Jelenom Đurović i Nacionalnom bibliotekom sa Cetinja uz veliki angažman Dragog Savićevića.

Zvaršni dio pripao je Slobodanu Marunoviću koji je pročitao TESTAMENTNO PISMO Đurđa Crnojevića svojoj ženi Elizabeti Enrico  iz 1499. godine.

Svaki od učesnika večeri obilježavanja 520 godina Oktoiha i predstavljanja grafičke mape od strane organizatora su na poklon dobili KATALOG - grafičku mapu u malom- potpisan od strane DIMITRIJA POPOVIĆA. 

Velike zasluge za izvanrednu večer knjizi imaju osim organizatora i Siniša Pušonjić i Muzej Mimara na velikoj pomoći u organizaciji, a posebne zasluge pripadaju Dragom Savićeviću i Skaner Studiju.

ČESTITKE ORGANIZATORIMA na obilježavanju 520 godina OKTOIHA uputili su MINISTAR KULTURE CRNE GORE Pavle Goranović i predsjednik DUKLJANSKE AKADEMIJE NAUKA I UMJETNOSTI akademik Sreten Perović.

 KATALOG:

Prilog za download

Prilog

Fotogalerija