povratak na sve vijesti

DRŽAVA TRGUJE SA AMFILOHIJEM

utorak, rujna 01. 2009.

Prenosimo ocjenu mitropolita Crnogorske pravoslavne crkve (CPC) Mihaila, "VIJESTI" 1. 9. 2009.

MITROPOLIT CPC OPTUŽIO VISOKE DRŽAVNE FUKCIONERE

Cetinje (MINA) - Crnogorska država ima prema Srpskoj pravoslavnoj crkvi (SPC) odnos visokog poštovanja, dubokog razumijevanja, snažne podrške i ozbiljnih međusobnih trgovačkih poslova, ocijenio je danas mitropolit Crnogorske pravoslavne crkve (CPC) Mihailo. On je podsjetio da je svojevremeno u Budvi za izvjesno izuzeto paštrovsko crkveno zemljište umjesto Paštrovićima i paštrovskim bratstvima koji su vlasnici svekolike crkvene imovine u budvanskoj opštini srpskoj crkvi isplaćeno skoro 630 hiljada maraka. "Molim se za duše tih ljudi koji s mukom sticanu narodnu imovinu poklanjaju i njome trguju s onima kojima ona ne pripada. Nijesam siguran da jednoga dana za takve poslove neće odgovarati, ne samo pred božjim, nego i pred narodnim i sudom istorije", kazao je Mihailo. Crkva je, kaže on, uvijek osuđivala i molila se za one koji za srebrnjake prodaju svoje sunarodnike i svoju domovinu. "Pogledajte samo dvojicu visokih državnih funkcionera koji ovih dana javno iskazuju, rekao bih, strahopoštovanje prema neformalnom poglavaru beogradske patrijaršije kao da je on a ne oni suvereni ove zemlje", rekao je Mihailo. Prema njegovim riječima, potpredsjednik Vlade (Svetozar) Marović u Grblju se slika sa preosvećenim ispred zastave ukrašene znamenjem strane države. "A predsjednik (Filip) Vujanović, čak, presrećan, s njime osveštava seoski izvor struje na nekom potoku u Donjoj Morači". "Čak tvrdi da su odnosi crkve i države harmonični a da među crkvama vladaju harmonični odnosi. Možda između srpske i katoličke, mada sumnjam. Dok predsjednici Vlade i Skupštine tvrde da srpska crkva vodi rat protiv Crne Gore\\\", kazao je Mihailo. Ko je od njih u pravu, kaže on, samo Bog zna. \\\"Ali mi svjedočimo da ona vodi rat ne samo protiv države nego i protiv crnogorskog naroda i crkve kao da smo neprijateljski narod i crkva. Zato se ponekad pitam u čijoj ja to zemlji živim, ko joj je suveren i đe stoluje", kazao je Mihailo. On smatra da je odnos države prema CPC "uglavnom takve naravi da nas većina državne administracije doživljava kao nužno zlo s kojim su u ratu". "Na primjer, mi na zahtjev mještana, vlasnika crkve zakažemo liturgiju, recimo na Ivanovim koritima, i o njenom održavanju obavijestimo Ministarstvo unutrašnjih poslova. Sljedeći dan neko obavijesti beogradsku patrijaršiju o našoj namjeri pa ona odmah zatraži da joj policija omogući da služi istoga dana, ali da počne dva-tri sata prije nas što joj i odobre". "A onda kada mi dođemo policija se ispriječi tako da štiti njih, a onemogućava nas da služimo iako smo uredno prijavljeni i najavljeni", kaže Mihailo. On podsjeća da srpsko svještenstvo odbija da napušti crkvu i omogući nam u zakazano vrijeme da služimo, i tako skoro svaki put. "Takve scene vrijeđaju i nas i naše vjernike. Dok mediji uobičajeno počinju izvještaj s naših skupova riječima da nije bilo ekscesa koje mi ne izazivamo već ih drugi provociraju. Tako se u javnosti namjerno stvara slika da su naši vjerujući skloni nasilju". "A u stvari nad nama se vrši organizovano nasilje s ciljem da se zastraše naši vjernici i spriječi Crnogorska crkva da preuzme duhovne kompetencije u zemlji", navodi Mihailo. On smatra da se incidenti vjernika dviju crkava može riješiti "jednostavno" i poručuje da se država ne miješa u ovo pitanje na način kako to uobičajeno čini. "Već neka omogući svještenstvu obje crkve da služi u svim crkvama i manastirima koji su državno i narodno vlasništvo dok se ne riješi crnogorsko crkveno pitanje. Ukoliko ne smiju ili ne mogu neka javno objave da nijesu suvereni u ovoj zemlji", kaže mitroplit CPC. Odgovarajući na pitanje zašto se ne donosi zakon o vjerskim zajednicama, on je kazao da je zbog Crnogorske crkve svojevremeno ukinuto Ministarstvo vjera da bi se lišila državne zaštite koju je ono bilo obavezno da ravnopravno pruža svim vjerskim zajednicama, uključujući i CPC. "Njegove kompetenciju su prenijete na šefa države koji, kako sam kazao, javno iskazuje prezir prema našoj a poštovanje prema stranoj crkvi. Dakle, ukinuto je da bi se sačuvao ekskluzivni status beogradske patrijaršije koju država i riječima i djelom pomaže", smatra Mihailo. Prema njegovim riječima, iz istoga razloga se ne donosi novi Zakon o vjerskim zajednicama jer bi njime, saglasno evropskim standardima, sve crkve i vjerske zajednice bile izjednačene. "Pa bi obje crkve povukle zakonske konsekvence koje bi našoj povratile izgubljeni a srpskoj izuzele ekskluzivni status", navodi Mihailo.